"Кішкентай көмекшілер" /ерте жастағы балалардың ұсақ моторикасын дамыту/
«№157 бөбекжай-балабақшасы» КМҚК
Психологтың кеңесі
ТАҚЫРЫБЫ:
«Кішкентай көмекшілер»
Ерте жастағы балалардың ұсақ моторикасын дамыту
«Маленькие помощники»
Развитие мелкой моторики у детей раннего возраста
Орыстың атақты педагогы В.А. Сухомлинский: "Балалардың қабілеттерінің бастауы олардың қолында. Әңгіме түрінде саусақтар шығармашылық ойлаудың негізін нәрлендіретін өте жұқа арналарды бөліп көрсетеді". Бұл жай ғана әдемі сөздер емес: оларда баланың қалай дамитыны туралы сипаттамалар бар.
Ұсақ моторикаға тірек-қимыл аппаратының ішкі жұмысын пайдалана отырып, саусақтар мен қолдармен шағын қимылдар жасау мүмкіндігі жатады. Олар ұсақ моториканы жастайынан дамытады. Бала алдымен заттарды ұстауды, сосын бір қолдан екінші қолға ауыстыру техникасын үйренеді, ал бала есейген сайын қалам ұстауды үйренеді. Жасы ұлғайған сайын көлік жүргізу дағдылары әртүрлі және күрделене түседі. Екі қолмен қозғалысты қажет ететін мінез-құлық түрлерінің үлесі артып келеді.
Ұсақ моториканың даму деңгейі мектептегі когнитивті тәуекел көрсеткіштерінің бірі болып табылады. Бұл деңгей өте жоғары, логикалық ойлауға қабілетті, зейін, есте сақтау, қарым-қатынас сияқты процестерді жақсы дамытады, сонымен қатар жазу дағдыларын меңгере алады.
Мектеп жасына дейінгі балалардың ұсақ моторикасын дамытуды зерттеу мәселесімен келесі отандық педагогтар мен психологтар айналысты: И.М. Сеченов, И.П. Павлов, А.А. Ухтомский, В.П. Бехтерев, олар мотор-кинестетикалық анализатор қозғалыстарының маңыздылығын көрсетті. балалардың сөйлеуі мен ойлауын дамытуда бірінші басым ішкі белсенділік қимыл-қозғалыс екенін көрсетті. Затпен жұмыс істеу нәтижесінде пайда болатын бұлшықет сезімдері барлық басқа сезімдерді жақсартады және оларды біртұтас тұтастыққа біріктіруге көмектеседі.
Баланың қолының ұсақ моторикасын зерттейтін зерттеулер даму бойынша жұмысты ерте жастан бастау қажет екенін көрсетеді. Балалар қазірдің өзінде ми қыртысымен байланысты функционалдық нүктелерге әсер ете отырып, саусақтарын соғуы мүмкін. Негізгі өзін-өзі күту дағдыларын дамытуды ұмытпаңыз: мектепке дейінгі және одан кейінгі жастағы поэтикалық мәтіндермен қарапайым жаттығуларды орындаңыз, түймелер мен тігістерді шешіңіз, аяқ киімнің бауын байлаңыз және т.б. Балаға әсер ету және жаңа ақпаратты меңгеру үшін оқуды ойынға айналдыру керек, шегінбеңіз, тапсырма қиын болып көрінсе, баланы мақтауды ұмытпаңыз .
Зерттеудің мақсаты: кішкентай балалардың ұсақ моторикасын дамытуды зерттеу.
Зерттеу нысаны: ерте жастағы балалар.
Зерттеу пәні: кішкентай балалардың ұсақ моторикасын дамыту.
Зерттеу гипотезасы: кішкентай балалардың ұсақ моторикасын дамыту келесі педагогикалық шарттарды сақтай отырып, тиімді болады:
- ерте жастағы балалардың ұсақ моторикасын дамытуға бағытталған оқу іс-әрекетінің мазмұнын дамыту;
- кішкентай балалардың ұсақ моторикасын дамыту үшін ойындарды, ойын тәсілдерін қолдану.
Зерттеу міндеттері:
Психологиялық-педагогикалық зерттеулерде ұсақ моториканың ұғымын зерттеу.
- Ерте жастағы балалардың ұсақ моторикасын дамыту ерекшеліктерін сипаттау
- Кішкентай балалардың ұсақ моторикасының даму деңгейін анықтау.
- Кішкентай балалардың ұсақ моторикасын дамыту бойынша оқу іс-әрекетінің мазмұнын әзірлеу.
Ұсақ моторикалар - бұл адамның қолдары мен саусақтарының нәзік қимылдары, адамзат қоғамының мәдени дамуы барысында дамыған заттар, техника, еңбек сияқты көптеген адам әрекеттерінің маңызды құрамдас бөліктері.
Ұсақ моториканы дамыту ғылыми зерттеулердің қазіргі бағытын басшылыққа алатын көптеген жолдармен маңызды.:
- танымдық қабілеттердің дамуына байланысты;
- сөйлеуді дамытуға байланысты;
- жазуды қоса алғанда, нақты және аспаптық әрекеттерді орындау үшін оның қол қимылдарын дамыту.
Қол қимылдарының дамуымен байланысты танымдық қабілеттердің дамуы әсіресе балалық және жасөспірімдік шақта белсенді түрде жүреді, өйткені әртүрлі заттарды қарастыру кезінде қол қимылдары баланың объективті дүниені қабылдауының шарты болып табылады.
"Объектілермен тікелей нақты жанасу, олармен іс-әрекеттер объектілердің барған сайын жаңа қасиеттерінің және олардың арасындағы байланыстардың ашылуына әкеледі" (Д.Б. Эльконин).
Сөйлеуді қалыптастыру ұсақ моториканы дамытумен тығыз байланысты. мидың суретін мұқият қараған кезде қозғалтқыш аймағы қозғалтқыш аймағына жақын және оның бір бөлігі екені анық болады. Қозғалтқыш проекциясының жалпы ауданының 1/3 бөлігін қолдың проекциясы алады, ол әсер ететін дауыс проекциясының жанында орналасқан.
М.М. Кольцова, Л.Ф.Фомина жүргізген зерттеулер мен бақылаулар көрсеткендей, өмірдің алғашқы жылдарындағы балаларда сөйлеуді қалыптастырудың маңыздылығын анықтау үшін эксперименттер жүргізілді: олар баладан бір саусағын, екі саусағын және үш саусағын көрсетуін сұрады ("мұны істе", оны қалай жасау керектігін көрсетті). екінші жағынан, нашар сөйлейтін балалардың саусақтары керілген және тек бір-біріне бүгілген, немесе керісінше, жалқау, арық және бөлек қимылдар жасамайды. Балалардың саусақ қимылдары еркін болғанша сөйлеуін дамытуға қол жеткізу мүмкін емес.
Ұсақ моториканың даму деңгейі баланың мектепке интеллектуалдық дайындығының көрсеткіштерінің бірі болып табылады.
Әртүрлі елдерден келген зерттеушілер белгілеген тәжірибе балалардағы тіл дамуының деңгейі саусақтардың нәзік қимылдарының қалыптасу дәрежесіне тікелей байланысты екенін, ал саусақ қимылдары жылдар өткен сайын дамып келе жатқанда, балалардың тілінің дамуы жас ерекшеліктеріне сәйкес келетінін дәлелдеді. критерийлер. Екінші жағынан, сөйлеу қабілеті бұзылған балалардың жалпы қозғалыс бұзылыстары, сондай-ақ саусақ қимылдарының дамуында ауытқулары әртүрлі дәрежеде болды.
Балалардың сөйлеу тілінің белгілі зерттеушісі М.И. Кольцова былай деп жазады: "... Алдымен саусақтардың қозғалысы дамиды, содан кейін буындардың артикуляциясы пайда болады. Сөйлеу реакциясының кез келген кейінгі жақсаруы саусақ қимылдарын жаттықтыру дәрежесіне тікелей байланысты. Қолды жылқының мүшесі ретінде қарастыруға толық негіз бар. Топсалы құрылғылармен бірдей. Осы тұрғыдан алғанда, қолдың проекциясы мидың тағы бір тілдік аймағы болып табылады".
Балаларды дамытумен айналысатын педагогтар мен психологтар ұсақ моториканың зейін, ойлау, үйлестіру, елестету, бақылау, көрнекі және моторлық есте сақтау, сөйлеу және т.б. сияқты сананың жоғары деңгейлері үшін шешуші маңызы бар екендігімен бірауыздан келіседі.т.б.
Жақсы моториканы дамыту да маңызды, өйткені бала есейген сайын оған жазу, сурет салу және әртүрлі тұрмыстық және басқа да іс-әрекеттерді орындау үшін нақты үйлестірілген қимылдар қажет.
Өткен ғасырдың ортасына қарай баланың тілдік даму деңгейі қолдың ұсақ моторикасын қалыптастыруға тікелей байланысты екені белгілі болды. Саусақ қимылдарының дамуының кешігуі жалпы моториканың орташадан жоғары болуы мүмкін болса да, тілдің дамуын кешіктіреді.
Педагогтардың көптеген зерттеулері саусақ қимылдары орталық жүйке жүйесінің дамуын ынталандыратынын және балалардың сөйлеу тілінің дамуын тездететінін дәлелдеді.
Бұл жас баланың одан әрі дамуы үшін маңызды болып табылатын ісіктердің болуымен сипатталады. Сондықтан 2-3 жастан бастап баланың басқалармен: ересектермен және құрдастарымен қарым-қатынасындағы іс-әрекетінің сипаты мен мазмұны айтарлықтай өзгереді. Бұл дәуірдегі іс-әрекеттің негізгі бағыты мазмұнды және нәтижелі ынтымақтастық болып табылады. Бұл жастың ең іргелі жетістігі - баланың мінез-құлқы саналы сипатқа ие болуы.
Жақсы қозғалыс дағдылары - бұл қолдардың, саусақтардың және саусақтардың шағын, дәл қимылдарын жасау қабілеті.
Жақсы моториканы туғаннан бастап дамытады. Кішкентай қолдар анасының саусақтарына мықтап жабысып тұрса, бала қазірдің өзінде тамаша қимыл-қозғалыс дағдыларын көрсетеді. Алдымен бала қолдарын көреді, оларды басқаруды үйретеді, заттарды мінсіз алақанмен алады, содан кейін тек 2 (бас бармақ пен сұқ саусақ), содан кейін бала заттарды қасықпен, қарындашпен алады. Қол мен саусақтардың қимыл-қозғалыс дағдылары контекстінде "ептілік" термині жиі қолданылады.
Ұсақ моториканың саласы қарапайым қимылдардан (ойыншықтарды ұстау сияқты) өте күрделі қимылдарға (жазу немесе сурет салу сияқты) дейін көптеген қозғалыстарды қамтиды.Көбінесе балалардың ұсақ моторикасын дамыту ерекшеліктеріне сүйене отырып, олар мектепте оқуға дайынмын деп шешеді. Егер сіз үшін бәрі ойдағыдай болса, бала түсінуге, логикалық ойлауға, жазуға, зейінін шоғырландыруға, есте сақтау қабілетін, қиялын, зейінін және ауызекі сөйлеу тілін дамытуға үйренуге дайын.
Кішкентай балалардың ұсақ қол моторикасын дамыту ерекшеліктері
Мұғалім Василий Сухомлинский былай деп жазды: "Баланың жүрегі оның саусақтарында". Сол сияқты атақты неміс ғалымы Иммануил Кант қолды мидың көрінетін бөлігі деп атаған. Қолмен жұмыс жасау әдісін итальяндық гуманистер мен педагогтар балалармен жұмыс жасауда сәтті қолдануда. Оның айтуынша, сенсорлық даму ерте мектеп жасына дейінгі балалар үшін өте маңызды. Баланың қоршаған әлемді қабылдауы сенсорлық процестердің (сезім, қабылдау, экспрессия) "өмірлік рефлексиясынан" басталады. Баланың дамуы күрделі когнитивтік процестердің (есте сақтау, елестету, ойлау) пайда болуына қажетті алғышарттарды жасайды.
Көптеген қабілеттердің (мысалы, музыкалық, көрнекі) дамуы түйсіктердің, қабылдаулардың дамуымен байланысты. Сенсорлық даму қолдың ұсақ моторикасына тікелей байланысты. Өйткені жанасу - адамның бес сезім мүшесінің бірі. Ерте жаста балалар қоршаған әлем туралы орасан зор ақпарат алады. Күнделікті өмірдегі физикалық белсенділік балалар үшін өте маңызды. Саусақ жаттығулары ми қыртысы үшін күшті тоник болып табылады.
Бала өте кішкентай болған кезде анасы оның қолынан ұстап, саусақтарын күніне бірнеше минут ақырын өреді. Массаж қозғалыстары, саусақтарға арналған қарапайым жаттығулар, спортпен шұғылдану және т.б. Ол біртіндеп қосылады. Бала сәл есейген сайын құрылымы жағынан ерекшеленетін әртүрлі беттерге қол тигізуі керек. Сіз онымен құмсалғышта ойнай аласыз, матаға тігілген түймелерді ойын ретінде тарата аласыз.
Балалар ұсақ моторикасын ойындар мен арнайы сабақтар (сурет салу, мүсіндеу, мозаика, аппликация және т.б.) арқылы дамытуды жалғастыруда.
Ұсақ моториканы ерте жастан дамыту өте маңызды, оның себептері:
1) ұсақ моторика баланың есте сақтау қабілетіне, зейініне және көруіне, жүйке жүйесімен тығыз байланысты қабылдауына тікелей байланысты. Ұсақ моториканы, сондай-ақ саусақтарды дамытады.
2) ұсақ моториканы ынталандыру жақын жерде орналасқан сөйлеу және қозғалыс орталықтарын белсендіреді. Ұсақ моториканы дамыту арқылы біз баланың қолжазбасының, сөйлеуінің және реакциясының жылдамдығына әсер етеміз.
3) ұсақ моториканың даму деңгейіне қарай мектепке дайын баланың ақыл-ойының дамуы туралы айтуға болады.
4) ұсақ моториканы дамыту баланың шығармашылық тұрғыдан қарқынды дамуына ықпал етеді.
5) ғалымдар саусақтардың моторлы стимуляциясы "сөйлеу" аймақтарының қалыптасуына әсер ететінін және балалардың ми қыртысына оң әсер ететінін дәлелдеді.
Қолдың әртүрлі қимылдары, саусақ ойындары баланың сөйлеу процестерін және ақыл-ойының дамуын ынталандырады.
Ұсақ моториканы дұрыс дамыту сонымен қатар балалардың сенсомоторлық координациясының дамуын, яғни қол мен көз буындарының мінез-құлқын анықтайды. Көру қабілетінің көмегімен бала қоршаған шындықты талдайды және олардың қимыл-қозғалысын бақылайды, осылайша олар жетілдіріліп, дәлірек болады. Көздер, былайша айтқанда, қолды "үйретеді" және бала басқаратын заттарды қолмен жылжыту арқылы барған сайын жаңа мәліметтер ашылады. Балалардың көру және қол қимылдары қоршаған шындықты түсінудің негізгі көздеріне айналды.
Әртүрлі заттарды зерттеп, оларға қол тигізіп, қолдарында сезіну арқылы бала себеп-салдарды түсіне бастайды. Бала неғұрлым үлкен болса, көргенін қайталау немесе жоспарын аяқтау үшін қолдары мен саусақтарын соғұрлым белсенді пайдаланады. Ол үйлерді, мұнараларды, көпірлерді, жануарлар мен адамдарды, әріптер мен сандарды сызды, кейін жазуды үйренді. Газ осы функциялардың барлығын орындауға көмектеседі.
Монтессоридің айтуынша, ұсақ моториканы дамытуға арналған жаттығулар арқылы бала өзін және заттарын дұрыс бекітуді және күтуді үйренеді. Басқаша айтқанда, ұсақ қол моторикасы да балалардың дербестігін қалыптастырумен байланысты. Демек, ұсақ моториканы, қимыл-қозғалысты үйлестіруді, зейінін және таңдалған тапсырманы қорытынды жұмысқа жеткізе білу.
Мектеп жасына дейінгі балалардың ұсақ моторикасын дамыту үшін қолдануға болатын бірнеше әдістер бар.
Саусақ ойындары - балалардың ұсақ моторикасын дамытудың ең танымал және үнемді әдістерінің бірі. Курс арнайы дайындықты қажет етпейді (оқу материалдары, спорттық жағдайлар және т.б.). Кез келген уақытта және кез келген жерде жаттығуға болады: емханаларда, медициналық кабинеттерде, балабақшаларда немесе клубтар мен бөлімшелерде, серуендерде, көлікте. Ең қызығы, саусақтардың кез келген қимылын қызықты өлеңдермен, әндермен немесе қысқа ертегілермен күшейту керек.
Саусақ ойындарына жұмсалатын қаражат баланың жасына байланысты. Айта кету керек, мектеп жасына дейінгі балалар үшін бір жас аралығындағы айырмашылық өте үлкен. Егер 4 жасар бала сабаққа шамамен 10-15 минут зейінін шоғырландыра алса, 5 жасар баланың демалу уақыты қазірдің өзінде шамамен 2 минутты құрайды, бұл шамамен 20-25 минутты құрайды. Ойын сабақтарының ұзақтығы балалардың қызығушылығына да әсер етуі мүмкін. Егер сіздің балаңыз жыныстық ойындарды ұнатпаса, сіз оның назарын ұзақ уақыт ұстай алмауыңыз мүмкін. Сондықтан баланың қалауына қарай ұсақ моторикасын дамыту үшін саусақ ойындарын таңдап алыңыз.
Сонымен қатар, импровизацияланған құралдармен тамаша моториканы жаттықтыру үшін әртүрлі ойындар мен жаттығулар қолданылады, мысалы:
- -Қуыршақ ойыны: Қыз киініп, өз киімін киеді «қызға-қуыршақ" және кішкентай саусақтарымен көп қимылдар жасайды. Біз модельдеуді жүргіземіз. Қандай материалды қолданғаныңыз маңызды емес. Бұл жоба өте маңызды! Балшықтан, пластмассадан және ермексаздан жасалған сынықтар, тіпті кәдімгі қамыр да өз орнында.
- - Құмсалғыш үйде орналасқан. Тазалау жұмыстары көбірек болады. Бірақ балалардың бақыты мен мұндай ойындардың әсері негізінен елеусіз.
- -Коллаждар мен қолөнер бұйымдарын жасау. Әрине, бөлшектерді ою кезінде өрнектер мен қосымшаларды жасаңыз.
- -Қолдан жасалған бұйымдар табиғи материалдардан жасалған. Біз көшеден желеңділерді, бұтақтарды, жидектер мен конустарды жинап, үйде нағыз орман шедеврлерін жасаймыз.
- -Қажетті дағдыларды дамытып, саусақтарыңызды дамытыңыз: түймелерді және сенсорлық түймелерді босатыңыз, сыдырмаларды ашыңыз, ілмектерді, ілмектерді, түймелерді және т.б. Можбірақ интенсивті негізде панельдер жасау және балаларымен қарым-қатынас жасау үшін бірдей ойын-сауықты пайдалану. Қажетті не ұмытуывать қосуүрлеу сүйіктісіне арналған маңызды сәттер голоскбала мен кейіпкерлер ойнауды қызықты ету үшін.